از فیلترهای تصفیه آب خانگی بیشتر بدانیم

دانلود تقویم 1394 با پس زمینه گل و طبیعت زیبا برای دسکتاپ کامپیوتر

تاریخ درج مطلب: 30 / 9 / 1393

فیلتر تصفیه آب خانگی

دستگاه های تصفیه آب خانگی که توان حذف املاح مضر آب را دارند، با روش تصفیه آب اسمز معکوس که یک روش فیزیکی است عمل می کنند. این دستگاه ها شامل پمپ، مخزن، ترانس، شیرهای برقی و 6 مرحله فیلتر می باشد که در این مقاله به شرح عملکرد فیلترها می پردازیم.

اولین فیلتر تصفیه آب خانگی، فیلتر الیافی پلی پروپیلن بوده که تا ظرفیت پنج میکرون آب را تصفیه می کند. تراکم الیافی این کارتریج به این صورت است که املاح درشت تر در لایه بیرونی و املاح ریزتر در لایه درونی فیلتر تصفیه آب به دام می افتد.
این فیلتر به صورت جذبی عمل کرده و املاح و ذرات درشت تر از پنج میکرون را به خود می گیرد که به این ترتیب با گذشت زمان و عبور آب، رنگ سفید این فیلتر به رنگهای زرد، نارنجی، قرمز و سپس قهوه ای تبدیل می شود. هوزینگ شیشه ای که برای این فیلتر تصفیه آب تعبیه شده، باعث می شود که تغییر رنگ این فیلتر را جهت زمان تعویض آن ملاحظه نمود. این فیلتر تصفیه آب به عنوان پیش تصفیه مورد استفاده قرار گرفته و زمان تعویض این فیلتر برای آبهای با سختی 100 الی 800 و مصرف متوسط آن، هر شش ماه یک مرتبه می باشد.

دومین فیلتر تصفیه آب خانگی، فیلتر کربن پودری بوده که باعث حذف آلاینده های شیمیایی از آب می شود. استفاده از زغال و نوع کربن، از گذشته برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گرفته؛ بدین ترتیب که کربن با مواد آلاینده آلی، پیوند شیمیایی برقرار کرده و آن را از آب حذف می کند. ذرات در این فیلتر، تصفیه آب خانگی تا نیم میکرون تصفیه شده و بخش دوم عمل پیش فیلتراسیون در این مرحله اجرا می شود. هوزینگ پلاستیکی این فیلتر معمولا به رنگ سفید و یا گاهی آبی رنگ می باشد. زمان تعویض این فیلتر تصفیه آب نیز مانند دیگر فیلترها بستگی به میزان مصرف و میزان سختی آب منطقه دارد که در نُرم معمول، شش ماه یک مرتبه باید تعویض گردد.

سومین فیلتر تصفیه آب خانگی، فیلتر کربن بلاک یا همان کربن فشرده می باشد که اصطلاحا جامد یا solid block نامیده می شود. این فیلتر تصفیه آب نیز مانند فیلتر کربن پودری از کربن تشکیل شده که عمل تصفیه مرحله دوم را تکمیل می نماید؛ بدین صورت که کربن این فیلتر با آلاینده های آلی موجود در آب پیوند شیمیایی برقرار کرده و باعث حذف آلاینده های شیمیایی از آب می گردد. این فیلتر در دستگاههای تصفیه آب خانگی پایان پیش فیلتراسیون به حساب آمده و آب پس از عبور از این مراحل وارد مهمترین بخش تصفیه آب یعنی ممبران می گردد؛ بنابراین پیش فیلتراسیون در کیفیت آب تصفیه شده بسیار پر اهمیت است. زمان تعویض این فیلتر تصفیه آب نیز همانند دیگر فیلترهای پیش تصفیه، بستگی به مقدار مصرف و میزان سختی آب شهری داشته که در حالت معمول، شش ماه یک مرتبه باید تعویض گردد.
لازم به ذکر است تعویض به موقع فیلترهای اول تا سوم تصفیه آب خانگی، در طول عمر ممبران نقش به سزایی را ایفا می کند.

چهارمین فیلتر تصفیه آب خانگی، فیلتر ممبران بوده که از رول یکسری غشاهای نیمه تراوا (نانو) تشکیل شده که آب با عبور از این مرحله به دوبخش تقسیم می گردد؛ آب تصفیه شده و آب تصفیه نشده. بدین صورت که آب تصفیه نشده توسط یک کپسول پساب به خروجی فاضلاب هدایت شده و آب تصفیه شده که تا 99 درصد تئوری و 95 درصد عملی تصفیه شده، به ادامه مسیر تصفیه آب هدایت می گردد. عمل تصفیه در این فیلتر به این صورت است که آب از سمت ورودی این فیلتر با فشار بالا توسط پمپ وارد شده و طبق یک روش فیزیکی معروف به اسمز معکوس (عبور آب از غشاهای نیمه تراوا) تا یک ده هزارم میکرون تصفیه می شود.
با توجه به قطر روزنه های غشاهای ممبران، اکثریت مواد مضری که در تصفیه خانه های شهری حذف نمی شود، در این بخش از آب آشامیدنی حذف می گردد. برای مثال می توان نیترات محلول در آب را نام برد که قطر این ماده شش ده هزارم میکرون یا 60 نانو است که اگر در آب وجود داشته باشد با روش های تصفیه خانه های شهری قابل حذف نیست؛ اما در سیستم تصفیه آب خانگی با روش اسمز معکوس RO، نیترات از روزنه های 10 نانویی ممبران عبور نکرده و به سمت فاضلاب هدایت شده و در نتیجه آب سالم و عاری از نیترات آماده آشامیدن می گردد. طول عمر این فیلتر، بستگی به میزان مصرف و میزان سختی آب منطقه دارد. در حالت معمول اگر ممبران از کیفیت بالایی برخوردار باشد، برای مدت دوسال به خوبی عمل می کند؛ البته این بستگی به تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه دارد.
اساسا تکنولوژی استفاده از روش اسمز معکوس در تصفیه آب، مربوط به کشور آمریکا بوده و به همین دلیل، ممبران های خوب یا تحت لیسانس آمریکا و یا کشور کره می باشند. برای تصفیه آب خانگی، از ممبران های 50 و یا 75 گالن استفاده می شود و برای تصفیه آب نیمه صنعتی، ممبران 100 گالن استفاده می گردد.

پنجمین فیلتر تصفیه آب خانگی، فیلتر پست کربن بوده که به صورت کپسول IN LINE که پرشده از دانه های کربن فعال اعم از گرانول یا ذغال اکتیو می باشد. در دستگاه های تصفیه آب خانگی، هنگامی که آب تصفیه شده توسط ممبران داخل مخزن آب ذخیره می گردد؛ با باز شدن شیر برداشت آب و فشار مخزن، آب به سمت فیلتر پست کربن هدایت می شود. در این مرحله است که اثراتی که مخزن روی آب می گذارد، اعم از بو، رنگ و یا طعم حذف می شود. دانه های کربن فعال، توان حذف کلر و تری هالومتان را نیز داشته و در کیفیت آب خروجی بسیار موثر است. می توان گفت که جنس مواد تشکیل دهنده ی این فیلتر تصفیه آب همانند فیلتر دوم تصفیه آب خانگی می باشد. در روش تصفیه آب اسمز معکوس، فیلتر پست کربن را می توان آخرین مرحله ی فیلترهای حذفی (فیلترهایی که وظیفه ی آنها حذف است) دانست.
زمان تعویض این فیلتر نیز همانند دیگر فیلتر های تصفیه آب خانگی به مقدار مصرف و میزان سختی آب شهری دارد که در حالت معمول هر یکسال مرتبه نیاز به تعویض دارد.

ششمین فیلتر تصفیه آب خانگی، فیلتر مینرال بوده که این فیتلر نیز مانند فیلتر پنجم به صورت این لاین IN LINE می باشد. این فیلتر بالعلکس کلیه ی فیلترهای قبل از آن، عمل حذف مواد از آب را انجام نمی دهد، بلکه به آبی که از تمامی مراحل گذشته و مواد مضر آن در بخش های مختلف گرفته شده، مواد مفید اضافه می کند. این فیلتر تصفیه آب، تشکیل شده از مواد معدنی مفید آب، که به آب آشامیدنی اضافه گردیده و باعث بهبود طعم آب می شود. این مواد معدنی باعث تنظیم PH آب و میل به قلیایی شدن آن را نیز تقویت می کند. با توجه به حذف غیر هوشمند در کلیه ی دستگاه های تصفیه آب خانگی با روش اسمز معکوس، استفاده از این فیلتر بسیار پر اهمیت است.
دستگاه های تصفیه آب خانگی، معمولا شش مرحله ای بوده و فیلتر مینرال، نهایی ترین فیلتر تصفیه آب خانگی می باشد. زمان تعویض این فیلتر، تنها بستگی به مقدار مصرف داشته و در حالت معمول، یکسال یک مرتبه نیاز به تعویض دارد.

فیلتر تصفیه آب خانگی

(منبع: آکاایران)

 

 

 


 


منتظر پیام ها و نظرات شما عزیزان هستم؛ با تشکر ـ ع. دشتی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط با این مطلب: سلامت، ،
:: برچسب‌ها: دستگاه تصفیه آب خانگی, آب شیرین کن, فیلتر آب, اسمز معکوس, مخزن, ترانس, فیلتر پلی پروپیلن, کارتریج, تصفیه آب, تعویض فیلتر آب, کربن پودری, فیلتر کربن بلاک, آلاینده های عالی, آلاینده های شیمیایی, ممبران, سختی آب, نیترات, گرانول, ذغال اکتیو, تری هالومتان, ph آب,

بنده نه ادیبم، نه سیاستمدار، نه اقتصاددانم و نه هیچ چیز دیگر! سوژه های خود را از منابع مختلف گلچین می کنم، به امید آن که سهمی هرچند اندک در پُر کردن اوقات گرانبهای شما عزیزان داشته باشم. امیدوارم بنده را از نظرات مفید خود محروم نسازید!